تلویزیون در این روزهای کرونایی به کمک سینما بیاید/ سینماها امن هستند، اما نگرانی مردم هم طبیعی است
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۷۶۱۰۷
مدیر پردیس سینمایی هویزه معتقد است سالنهای سینما امن هستند، اما با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا نگرانی مردم هم طبیعی است.
حیدر مرادی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا درباره میزان حضور مخاطبان در پردیس سینمایی هویزه در یک ماه اخیر گفت: با این که سینماهای کشور از اول تیرماه پس از یک توقف چهارماهه کار خود را آغاز کردند، اما بازگشایی جدی سالنها با اکران دو فیلم جدید یعنی «خوب، بد، جلف 2» و «شنای پروانه» از چهارم تیرماه رقم خورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار کرد:در این روز، حدود 400 تماشاگر پای فیلمهای پردیس سینمایی هویزه نشستند. دو روز بعد و در اولین جمعه تیرماه این رقم سه برابر شد؛ سهشنبه هفته بعد از آن یعنی دهم تیرماه حدود 1300 نفر تماشاگر داشتیم.
شیب صعودی مخاطبان سینما با افزایش مبتلایان سقوط کرد!
مرادی عنوان کرد:خلاصه اینکه میزان حضور تماشاگران یک شیب صعودی داشت و ما واقعاً راضی بودیم،اما متأسفانه افزایش تعداد مبتلایان و فوتیها و انتشار اخبار ناگوار آن از هفته دوم،افت تعداد مخاطبان را به همراه داشت.طبیعی است که اوجگیری دوباره کرونا نگرانیها مردم را افزایش داد و باعث شد برای حضور درسالنهای سینما با احتیاط بیشتری عمل کنند.
وی گفت:ما پیش از آغاز اکران، طبق پروتکلهای اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط بهداشتی لازم برای حضور مردم در سینما را فراهم کردیم.بخشی از این اقدامات را در شبکههای اجتماعی منتشر شد. بااینحال هر چقدر هم که مردم به این اطمینان برسند که سالنهای سینما پاک هستند باز هم احتیاط میکنند.
مدیر پردیس سینمایی هویزه افزود:اگر روند کاهش مبتلایان و فوتیها که در خردادماه داشتیم ادامه مییافت، مطمئناً آمار تماشاگران سینما هم افزایش پیدا میکرد. بههرحال سلامتی مردم برای ما اولویت اول است. خوشبختانه در روزهای اخیر و با تمهیداتی که اندیشیده شد و اقداماتی مثل الزامآورشدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی امید آن میرود که خبرهای خوبی را در روزهای آینده بشنویم.بالارفتن آمار ابتلا به بیماری و ناامنی ذهنی ناشی از آن، یک عامل بازدارنده برای حضور مردم در سالنهای سینما است.
شرایط سالنهای سینما از بسیاری از اماکن دیگر بهتر است
وی گفت: البته رعایت اصول بهداشتی در سالنهای سینما نسبت به بسیاری از اماکن عمومی و سیستم حمل و نقل بهتر است.ما در پردیس هویزه همچون اغلب سالنهای سینما پس از هر سانس گندزادیی را داریم، داشتن سیستمتهویه مناسب، الزام تماشگران به ماسک زدن و از همه مهمتر رعایت ظرفیت 50درصدی سالنها و نشستن افراد به صورت یکیدرمیان شرایط مناسبی را فراهم میآورد.
مرادی تأکید کرد:امیدوارم تلویزیون در این روزهای سخت به کمک سینما بیاید و با ساختن آیتمهایی به مردم اطمینان بدهد که سالنهای سینما از این لحاظ مشکلی ندارند. ضمن اینکه پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلمها نیز باعث میشود تا توجه مردم به اکران معطوف شود. شاید خیلی از مردم هنوز از بازگشایی سینماها اطلاع نداشته باشند.
از ماسک برای تبلیغ فیلم استفاده کنیم
وی افزود:از سوی دیگر، صاحبان فیلمها هم میتوانند از شیوههای جدید تبلیغات برای فیلم خودشان بهره ببرند از جمله اینکه ماسکهایی را با نام و تبلیغ فیلمها بین مردم و مخاطبان توزیع کنند. با این شیوهها هم در راستای شکستن زنجیره بیماری گام برمی دارند و هم فیلمشان را معرفی میکنند.
مدیر پردیس سینمایی هویزه درباره مقایسه آمار فروش فیلم هادر این مجموعه سینمایی نیز گفت:استقبال از فیلم «شنای پروانه» نسبت به «خوب، بد، جلف 2» بیشتر بود و میتوانم بگویم تماشاگران فیلم «شنای پروانه» حدود سه برابر این فیلم کمدی بود.اگر فیلم «پیشی میشی» که برای مخاطبن کودک ساخته شده از اکران انصراف نمیداد تنوع ژانر در فیلمهای در حال اکران بیشتر بود و درنتیجه آمار مخاطبان بیشتر میشد.
مرادی عنوان کرد:درباره طیفبندی مخاطبان در این یک ماه اخیر نیز باید بگویم که تغییر چندانی نداشتهایم و همان طبقات سنی و اقشاری که پیش از کرونا هم به سینما میآمدند، در این یک ماه هم مخاطب فیلمها بودند منتهی این حضور در حجم بسیار کمتری صورت گرفت. البته بهنظر میرسد حضور خانوادهها کمرنگتر بود؛ اما درمجموع تغییر قابل ملاحظهای را نداشتیم.
وی با تأکید بر این نکته که هنوز هیچ دستور یا بخشنامهای مبنی بر تعطیلی یا محدودیت سینماها در مشهد ابلاغ نشده است افزود:در مجموع باید بگویم سالنهای سینما از حیث رعایت مسائل بهداشتی بسیار مطمئنتر از آن چیزی است که فکرمیکنیم و آنچه مانع از حضور تماشگران میشود جوّ روانی حاصل از افزایش تعداد مبتلایان در دو هفته اخیر است.
مرادی با اشاره به این که پردیس سینمایی هویزه مشهد دارای هشت سالن است و ۱۱۳۴ صندلی دارد گفت:این محجموعه سینمایی برای هشت سال متوالی، عنوان دومین سینمای پرمخاطب کشور را از آن خود کرد. در یک سال اخیر هم اقدامات فراوانی برای رفاه حال تماشاگران در این سینما صورت گرفته است.پردیس سینمایی هویزه علاوه بر میزبانی از جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم عمار شاهد اکران مردمی و افتتاحیه بسیاری از فیلمهای سینما نیز بود و امیدوارم با پایان شیوع کرونا باردیگر شاهد برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در این مجموعه باشیم.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: سینمای ایران ویروس کرونا پردیس سینمایی هویزه پردیس سینمایی هویزه سالن های سینما سالن ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۷۶۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
«اتاق فرار» و «ایساتیس»؛ پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه و مستند در هنر و تجربه
از زمان شکلگیری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، فیلم کوتاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اکران عمومی فیلمهای کوتاه در این گروه سینمایی معنایی دیگر پیدا کرد و امیدی برای فیلمسازان سینمای کوتاه برای اکران فیلمهایشان شکل گرفت. فیلمهای کوتاه در بستههایی ۴ الی ۷ فیلمی به صورت یک اکران واحد در سینماهای «هنر و تجربه» اکران میشدند که این روش، از سوی فیلمسازان سینمای کوتاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۹۸ تاکنون؛ بستههای «یلدای کوتاه»، «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، «بازگشت کوتاه»، «هفت»، «وضعیت قرمز»، «پنج گان کوتاه»، «یک سانس؛ چند رویا»، «ژانر وحشت» و «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» و «اتاق فرار» اکران شده اند.
اقبال عمومی به فیلمهای کوتاه به اندازه سینمای بدنه نیست اما در هفتهای که گذشت اعلام شد تعداد مخاطبانی که بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» را دیدند، بیش از همه بستههای قبلی بوده اند.
این اتفاق برای فیلم مستند «ایساتیس» نیز افتاد و اکران این فیلم مستند نیز با اقبال عمومی مواجه شده است. مستند «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان طبق آمار در سامانه سمفا تاکنون بیش از ۱۰ هزار مخاطب داشته است.
پیش از این فیلمهای «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور، «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی پرمخاطبترین فیلمهای «هنر و تجربه» (۱۴۰۱ تاکنون) بودند.
اضافه شدن ۳ فیلم به چرخه اکران سینماها
جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد که پس از بررسی، قرارداد سه فیلم ثبت شد؛ فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز. فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت. همچنین مقرر شد اکران فیلمهای سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
حسین سهیلی زاده پیش از این، موفقیتهایی را با سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب به دست آورده است و «نیلگون» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب میشود و باید دید که مخاطبان سینمایی نیز از اثر او استقبال میکنند یا خیر.
مصطفی شایسته تهیه کننده و کارگردان سینما است که تهیهکنندگی آثاری چون «بی پولی» و «کنعان» را در کارنامه دارد. او نیز که کارهای سینمایی معدودی را کارگردانی است، در سال ۱۴۰۲، فیلمهای «قلهک» و «خرچنگ» را ساخته است و حالا «قلهک» طی روزهای آینده به اکران میرسد.
فیلم «تاوان» هم همان «لایه های دروغ» است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به عنوان اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند معرفی شده است.
شایعاتی برای رفتن رییس سازمان سینمایی و رد آن
در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری و تودیع محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سمت خود منتشر شده بود که در نهایت مهدی سموعی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب توییتی به این شایعات پایان داد و تودیع یا تغییر محمد خزاعی را رد کرد.
مهدی سموعی، ابتدای این هفته با انتشار یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ، محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت: خزاعی کارهای نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. تمام. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیهها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»
اولویتهای تولید سینما در سال جدید چیست؟
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است. با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه
انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایتهای خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد. این انجمن بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلماولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیاتمدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلماولیها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند. همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد به علاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
سامانه ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازگشایی میشود. علاقهمندان به سینمای مستند و همکاری با مرکز گسترش میتوانند از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ورود به سامانه ثبت طرح درdefc.ir (بخش تولید) طرح خود را ثبت کنند. پیگیری وضعیت بررسی طرحها و نتایج در سامانه مرکز و صفحه شخصی امکانپذیر است.
اولویتهای مرکز گسترش نیز همچون اولویتهایی که سازمان سینمایی اعلام کرده، به «خانواده و جمعیت»، «محیط زیست، مدیریت انرژی، حیات وحش»، «طرح مسایل اجتماعی، پرسشگری، مطالبهگری»، «پیشرفت و تولید در کشور» و «انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت فلسطین» اختصاص دارد.
طرحهایی که در قالب این اولویتها نباشند اما با معیارهای تولید و حمایت در مرکز گسترش همخوانی داشته باشند، فرصت ساخت را به دست خواهند آورد، همچنین طرحهایی که دارای دمو باشند، در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.
آغاز نظارت سازمان سینمایی بر محتوای خارجی پلتفرمها
پس از انتشار و ممنوعیت پخش سریال مصری «حشاشین» در پلتفرمهای نمایشی، محمد خزاعی در نامهای خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:
«با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.»
در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم برای تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است. خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخشهای مربوطه را خواستار شده است. با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازهای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی میشود.
اکران خصوصی «مست عشق» برای شمس و مولوی پژوهان
اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق» برای مولویشناسان، شمس پژوهان و شاهنامهپژوهان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار شد. در این اکران، چهرههای برجستهای چون محمدعلی موحد، میرجلالالدین کزاری، ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی، عبدالمجید ارفعی متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و یونس شکرخواه متخصص علوم ارتباطات حضور داشتند.
حسن فتحی در این مراسم متنی را قرائت کرد که عبارت است از:
«همه ما آدمها بیآن که خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسؤولیت اخلاقی همراه است؛ مسؤولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم. این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
کد خبر 6096213